تبلیغات
ورزشی - تغذیه درورزش
ورزشی
نویسنده:دارا رستمی
رژیم غذایی و تغذیه در ورزش

تغذیه در  ورزشکاران

امروزه تغذیه صحیح ورزشی جایگاه اصلی خود را در بین برنامه های ورزشکاران پیدا کرده است و اهمیت تغذیه صحیح و مناسب و تأثیر آن در تمرینات ورزشی و مسابقات مشخص شده است.

توصیه های غذایی برای ورزشکاران باید نیازهای ورزشکاران را چه در ورزشهای قدرتی و چه در ورزشهای استقامتی تأمین نماید و یک ورزشکار باید بر طبق الگوی درست مصرف مواد غذایی مناسب تمرینات خود را دنبال نماید.رژیم غذایی مناسب برای ورزشکاران صرف نظر از نوع و شدت برنامه های تمرینی باید به نسبت بیشتر از 55% از کربوهیدارت، کمتر از 30% از چربی و حدود 12 تا 15% از پروتئین تأمین شود.

در سال 1992 شورای ملی پژوهشی پزشکی و بهداشتی استرالیا راهنمای زیر را برای استفاده ورزشکاران ارائه نموده است:

        1)          بهره وری از تنوع گسترده غذاهای مغذی

        2)          مصرف مقادیر کافی نانها و غلات ( کامل )، سبزیجات و میوه ها

        3)          مصرف غذای کم چرب، به ویژه ضعیف از چربی اشباع شده

        4)          حفظ وزن مناسب بوسیله دریافت غذای متعادل و فعالیت فیزیکی منظم

        5)          محدود کردن دریافت الکل در صورت ومصرف

        6)          مصرف متوسط مقادیر قندوشکر و غذای حاوی شکر افزودنی

        7)          انتخاب غذای کم نمک و استفاده محدود از نمک

        8)          نوشیدنی کافی آب و مایعات

        9)          مصرف غذاهای حاوی کلسیم بویژه برای دختران وبانوان

       10)         مصرف غذاهای حاوی آهن بویژه در دختران ، بانوان و گیاهخواران




نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 19 آبان 1389 توسط dara rostami

قالب وبلاگ

کد نمایش آب و هوا

کد نمایش آب و هوا