تبلیغات
ورزشی - تفاوت ورزش با نرمش
ورزشی
نویسنده:دارا رستمی

بهترین زمان برای انجام فعالیت های ورزشی عصر می باشد و بد ترین زمان انجام آنها صبح است. بعضی از افراد صبح زود از خواب برخاسته و شروع به ورزش می كنند در صورتی كه در این وقت از روز قند خون و همچنین دیگر فاكتور های انرژی زای بدن در حداقل خود قرار دارند و ورزش می تواند آسیب های جدی به بدن وارد كند. در صورتی كه پیاده روی و نرمش صبحگاهی می تواند باعث شادابی و نشاط در طول روز گردد .

نرمش

نرمش عبارت از حركات كششی و نرمشی است كه در همه جا و همه وقت می توان آن را انجام داد. اگر جنبه های مدیتیشن و تمركز را از یوگا برداریم، حركات یوگا را می توان نرمش نامید. نرمش بدون بالا بردن زیاد ضربان قلب عضلات بدن را كشش داده و به شادابی بدن می انجامد . با به گردش درآوردن جریان خون در تمام قسمت های بدن خصوصا"در آغاز روز نشاط را به ارمغان می آورد. و مشكلی هم با پایین بودن قند خون ندارد.

در اینجا لازم است راجع به تولید انرژی در بدن توضیحاتی را ارائه شود:

سیستم های انرژی بدن

بدن برای رساندن اكسیژن و دفع دی اكسید كربن و همچنین برای رساندن مواد غذایی ودفع مواد زائد از سلول ها ضربان قلب و تعداد تنفس را افزایش می دهد . تا 30 ثانیه بعد از شروع فعالیت انرژی بدن از طریق (ATP) آدنوزین تری فسفات كه به انرژی آنی مشهور اند تامین می گردد. (ATP) انرژی ذخیره در عضلات و كبد می باشد ولی بسرعت پایان میابد. برای باز سازی این ذخایر به اكسیژن نیاز است.

اكسیژنی كه می بایست برای باز سازی (ATP) به عضلات بیاید پس از چند دقیقه میرسد . بنابر این بدن از ذخایر گلیكوژنی خود استفاده كرده و با سوزاندن قندها به شكل ناقص انرژی لازم را فراهم می كند.

بنابراین از 30 ثانیه بعد از شروع فعالیت تا 3 دقیقه انرژی بدن بصورت بی هوازی تامین می گردد و مقدار زیادی اسید لاكتیك در خون تجمع می كند ویكی از عوامل خستگی در آغاز فعالیت تجمع همین اسید لاكتیك است.

در صورتی كه فعالیت ادامه یابد انرژی مصرفی از طریق سیستم اكسیژن تولید می شود یعنی اكسیژن لازم برای سوزاندن قندها و چربی ها در اختیار بدن قرار می گیرد.




نوشته شده در تاریخ یکشنبه 23 آبان 1389 توسط dara rostami

قالب وبلاگ

کد نمایش آب و هوا

کد نمایش آب و هوا